Säkerhet

Att använda internet för att hålla koll på sitt sparande eller sina lån är enkelt och bekvämt.

På SBAB arbetar vi ständigt för att tjänsterna som vi tillhandahåller på sbab.se ska vara uppdaterade säkerhetsmässigt. Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du använder våra tjänster. Samtidigt har du som användare också ansvar för att skydda din dator och dina uppgifter, som att exempelvis använda uppdaterade virusskydd och brandvägg.

På SBAB använder vi oss av två säkerhetslösningar:

- e-legitimation

SBAB:s säkerhetslösning för de inloggade sidorna är e-legitimation. En e-legitimation är en elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig med och när du ska godkänna handlingar på internet. Den visar helt enkelt att du är du och den är lika personlig som ett körkort eller ett vanligt ID-kort. En underskrift med e-legitimation är juridiskt bindande. E-legitimation tillhandahålls av Nordea och BankID.

Viktigt meddelande! Nu kan du inte längre logga in med e-legitimation från Telia.
Vi hänvisar dig främst till att logga in med Mobilt BankID. Läs om Mobilt BankIDlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Spärra e-legitimation
Om du misstänker att någon har fått tillgång till din e-legitimation kontaktar du leverantören av e-legitimationen.

- Telefonkod

SBAB:s telefonkod är en fyrsiffrig kod som du identifierar dig med när du ringer till oss. När du identifierat dig med personnummer och telefonkod, hjälper vårt kundcenter dig att utföra kontoärenden över telefon. Telefonkoden är en värdehandling som du bör förvara på ett säkert ställe.

Spärra telefonkod
Om du misstänker att någon har fått tillgång till din telefonkod ringer du kundcenter på 0771 - 45 30 00 och spärrar den. Du behöver inte identifiera dig för att spärra telefonkoden via kundcenter.

Du kan skaffa en ny telefonkod när du är inloggad på sbab.se. När du skapar en ny telefonkod makuleras den gamla koden automatiskt.