Säkerhet

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du använder våra tjänster.

På SBAB arbetar vi därför ständigt för att tjänsterna vi tillhandahåller på sbab.se ska vara säkra och uppdaterade. Samtidigt har du som användare ett ansvar för att skydda din dator och dina uppgifter.

BankID och e-legitimation

Med e-legitimation kan du identifiera dig på nätet på ett säkert sätt som motsvarar att du legitimerar dig med ID-kort, körkort eller pass.

Du behöver identifiera dig för att kunna använda våra tjänster på internet. BankID är en elektronisk legitimation för identifiering och underskrift på webben som är lika personlig som ett fysiskt ID-kort eller ett körkort. BankID ges ut av bankerna gemensamt och skyddas av ett omfattande utvecklingsarbete samt av ditt personliga lösenord.

SBAB:s internetbank stöder dessa e-legitimationer:

  • Mobilt BankID – e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor
  • BankID på kort – lagras på ett kort med chip
  • BankID på fil – sparas på din dator

Med ett Mobilt BankID har du alltid med dig din elektroniska legitimation. Mobilt BankID kan användas i mobilappar och e-tjänster i datorer, mobiltelefoner och surfplattor och möjliggör också en säker identifiering på publika datorer. Om du vill skaffa denna e-legitimation kontaktar du någon av de utgivande bankerna som har Mobilt BankID.

Spärra BankID

Om du misstänker att någon har fått tillgång till din e-legitimation kontaktar du utgivaren av ditt BankID eller e-legitimation.

Spärra telefonkod

Om du utför kontoärenden med en telefonkod och misstänker att någon har fått tillgång till din telefonkod ringer du kundcenter på 0771-45 30 00 och spärrar den. Du behöver inte identifiera dig för att spärra telefonkoden via kundcenter.